Gernika je jedno od najpoznatijih dela čuvenog španskog slikara. Ujedno i jedna od najmoćnijih slika na svetu sa antiratnom porukom.
Nastala je 1937. godine po narudžbini španske republikanske vlade, kao umetničko delo koje će predstavljati zemlju na velikoj svetskoj izložbi. U početku Pablo Pikaso nije imao inspiraciju za slikanje, ali je jedan događaj koji se dogodio u toku španskog građanskog rata uticao da stvori impoznantnu sliku.
Naime, 26. aprila 1937. godine nemačka i italijanska avijacija, podržane od strane generala Franka, izvršile su napad na baskijski grad Gerniku. U tom napadu stradalo je gotovo trećina stanovnika, a grad je u potpunosti razoren. Neposrednu reakciju na nacistički razorni bombaški napad Pikaso je preneo na platno dužine 3,5 metra i 7,8 metara širine.
Za samo 3 nedelje nakon napada svetlo dana ugledalo je delo koje je ubrzo steklo monumentalni status, postavši antiratni simbol i večni podsetnik na ratne tragedije. Iako se čini da je sve o čuvenoj slici ispričano, postoji mnogo zanimljivih, manje poznatih činjenica.
Slika nije uvek bila u sivim tonovima
Kroz geometrijsku formu koja je svojstvena kubizmu, služeći se isključivo sivom, belom i crnom bojom, umetnik je dočarao agoniju ljudi izazvanu Španskim građanskim ratom, ali i nagoveštavao skori početak Drugog svetskog rata.
Međutim, delo nije oduvek sadržalo samo sive tonove. U jednom trenutku nastanka Pikaso je dodao crvenu kako bi predstavio suzu koja pada iz oka uplakane žene. Takođe, iskoristio je zakrpe obojenih tapeta kako bi upotpunio efekat. Na kraju je, ipak, odlučio da sivi tonovi najbolje oslikavaju malodušnost posledica bombaškog napada, te je Gernika dobila svoj prepoznatljivi monohromatski izgled.
Dominantnost ženskih likova
Bez obzira na ratnu tematiku, glavni likovi su žene. One simbolizuju život i bol, te ne čudi što je Pikaso upravo njih koristio da prikaže agoniju ljudske rase. Možemo videti ženu kako pokušava da pobegne, drugu s rukama u vazduhu.
Najveću pažnju zaokuplja majka koja kleči nad mrtvim detetom. Njome umetnik aludira na Pijetu, dok žena sa svetiljkom koja podseća na Kip slobode simbolizuje nadu nakon stradanja. Imajući u vidu ove i druge elemente ne čudi što su Gerniku mnogi kritičari uvrstili u umetničke slike sa skrivenim porukama.
Gernika nije bila odmah prihvaćena
Pikasovo remek-delo tokom istorije nailazilo je na osporavanja. Zvanični nemački vodič za Svetsku izložbu preporučio je posetiteljima da ne obilaze Gerniku, opisavši je kao „mešavinu delova tela koje svaki četvorogodišnjak može da naslika“.
Američki kritičar Clement Greenberg nazvao je Gerniku „trzavom“ i „stisnutom“. Francuski slikar i komunista Edouard Pignon kritikovao je sliku zbog navodno deplasirane političke poruke i nedostatka empatije za radničku klasu. Deleći isto mišljenje, francuski filozof Paul Nizan nazvao ju je proizvodom buržoaskog mentaliteta.
Negativni stav prema delu kulminirao je 1974. godine kada je antiratni aktivista Tony Shafrazi crvenom bojom napisao „KILL LIES ALL“ kako bi podstakao ideju protiv Vijetnamskog rata. Srećom, boja u spreju je brzo uklonjena, te vandalski napad nije naneo trajnu štetu.
Gernika „krije“ druga 2 Pikasova dela
Minotaur i Harlekin su Pikasove slike koje je naslikao 1936, odnosno 1901. godine, a našle su se na platnu Gernike. Minotaur simbolizuje iracionalnu moć, dok humoristički lik obučen u kariranu dvobojnu odeću donosi dubinu života i smrti.
Galerija Draco je jedna od eminentnih galerija u našoj zemlji. U njenoj ponudi nalaze se dela čuvenih umetnika iz zemlje i regiona. Kolekcionari i ljubitelji umetnosti mogu vrlo lako da ukrase svoj prostor. Osim prodaje, galerija Draco vrši i procenu i otkup slika i skulptura, pa se stručnom timu možete obratiti za pomoć pre nego što odlučite da obogatite svoju kolekciju.