Ne tako davno svet motorsporta bio je rezervisan samo za muškarace. Svet u kome su dominirali muškarci za volanom super moćnih i brzih automobila, prikazujući gledaocima svoje umeće i hrabrost vozeći i preko 300km/h.
Mnogi bi rekli da su i danas trke automobila i dalje rezervisane za muškarce, ali su se stvari mnogo promenile. Sve je više su žene koje su dokazale da mogu da se takmiče sa muškarcima, bilo kao mehaničari, inženjeri ili vozači, a u disciplinama od relija do formule 1.
Predstavljamo vam nekoliko ženskih vozača koje su pratili svoj san, ignorisale trend i promenile svet trka na bolje.
Danica Patrick
Погледајте ову објаву у апликацији Instagram
Već više od jedne decenije, Danica Patrick, rođena u Viskonsinu, gradi svoj put u motosportu koji je već ostavio neizbrisivo nasledstvo. Ona se trka sa najboljima u NASCAR-u i IndiCar-u i uprkos njenim obavezama koje nemaju veze sa trkama – kao što je pojavljivanje u hip-hop spotovima i slikanje za FHM, privlačeći mnoge mizigonističke komentare na njen način života – ona je ostvarila zapanjujuće podvige na trkačkim stazama.
Danica Patrik se i dalje takmiči u prvenstveno mačo svetu NASCAR-a, a od 2005. godine kada je započela njena karijera koja je uključila četvrto mesto u njenom debiju na Indianapolis-u 500. Na istom tom prestižnom takmičenju ostvarila je 2009. istorijski rezultat kada se popela na podijum. Nastavila je da niže fantastične rezultate prkoseći mnogim muškarcima koji su samo mogli da gledaju zadnji deo njenog automobila i senzacionalno je potvrdila pol poziciju na Daitona 500 u 2014. godine.
Погледајте ову објаву у апликацији Instagram
2008. godine postala je i jedina žena koja je osvojila trku Indiy Car Series sa pobedom na Japan 300. Ovo su stvarno moćni i impresivni podvizi.
Keiko Ihara
Погледајте ову објаву у апликацији Instagram
Tokom poslednjih nekoliko decenija, Japan je bio „odgovoran“ za stvaranje nekih od najinovativnijih tehnologija koje su primenjene na moćne mašine na dva i četiri točka. Od agregata za McLarenove bolide kasnih osamdesetih i ranih devedesetih godina kada je dominirao u F1-u, do poboljšanja i unapređenja sportskih automobila i motora koji su se takmičili na globalnim prestižnim trkama.
Keiko Ihara je odrasla u istom pionirskom duhu. Počela je da se trka 1999. godine, boreći se sa dosta predrasuda u svojoj domovini. Pronašla je angažman na Ferrari Challenge Championship-u, i na kraju je osvojila prvenstvo u evropskoj Formuli Renault.
Погледајте ову објаву у апликацији Instagram
U 2014. godini, nakon nekoliko godina trkajući se u skoro svemu što je pokretalo snažan motor, Keiko Ihara je postala prva žena iz Azije koja se trkala na prstižnom takmičenju 24 sata Le Mana i završila na 13-toj poziciji za tim Labre Competition LMP2. Ona je takođe bila i pobednica u azijskoj Le Mans seriji.
Pat Moss
Погледајте ову објаву у апликацији Instagram
Ujedinjeno Kraljevstvo je od početka nastanka auto trka bilo jedan od lidera globalnog takmičenja. Zato i nije iznenađenje da su žene koje su bili pioniri u motosportu takođe potekle iz Velike Britanije, a jedna od njih je bila Pat Moss.
Moss? Ovo prezime poznavaocima motosporta odmah ukazuje na Stirlinga Mossa, 16 puta pobednika Grand Prixa. Ona je bila njegova mlađa sestra koja se nakon ljubavi prema konjima, okrenula opsesiji konjskom snagom, i krenula stopama brata tako što je osvojila tri međunarodna relija za volanom impresivnih automobila, od Lancie, brzih Fordova, Minija do Saaba
Погледајте ову објаву у апликацији Instagram
Godine 1958. završila je na impresivnom četvrtom mestu RAC reliija i izborila se vozeći Austin Healey 100/6 za četvrto mesto na reliju Liege-Rome-Liege, i postala prva žena koja je završila u top 10 ovog zloglasnog takmičenja.
Ne samo to, već je i njen suvozač bila žena, Ann Visdom, a njihovi impresivni rezultati koje su ostvarile promeniće zauvek percepciju o tome šta žene mogu da učine u motosportu.
Michèle Mouton
Погледајте ову објаву у апликацији Instagram
Od ranog doba Michèle Mouton je bila oduševljena sportom. Oprobala se u svemu od skijanja do baleta, ali rani susret sa brzinom i adrenalinom promenio je sve i fokusirao je na sportsku karijeru iza volana.
Započevši kao Audijev test vozač, poput Walter Röhrla, Mouton se takmičila u jednoj od najsmrtonosnijih era motosporta u čuvenoj Rally grupi B, gde je osvojila četiri pobede u World Rally Championship-u, osvojila devet podijuma, 160 pozicija i čak pobedu na brdsko brzinskoj trci Pikes Peak Hill Climb.
Погледајте ову објаву у апликацији Instagram
Ostaje do danas kao jedina žena koja je osvojila WRC zajedno sa njenim suvozačem Fabriziom Pons. Dokazala je svoju hrabrost i kvalitet u vreme kada je ne samo vozila jedne od najmoćnijih automobila u istoriji relija, već i neke od najtežih trka.
Jutta Kleinschmidt
Погледајте ову објаву у апликацији Instagram
Trka koje se danas naziva Dakar Rally, nekada je bila poznata kao prestižna reli trka od Pariza do Dakara. Umesto kao sada kada se prolazi kroz Južnu Ameriku, tada je trka išla kroz Francusku, Španiju, Maroko, Mauritanija i Mali, pre nego što se završi 6.500 milja dalje u Dakaru, Senegalu.
Погледајте ову објаву у апликацији Instagram
2001. godine nemački vozač Jutta Kleinschmidt se takmičila u ovoj trci i senzacionalno je pobedila. Već se ostvarila kao jedan od najistaknutijih konkurenata u pustinji, počevši od kraja 1980-ih trkajući se na motociklima pre nego što je prešla na četiri točka i brilijantno osvojla pobedu u fascinantnoj trci 1997. godine. Kleinschmidt je zabeležila svoje mesto u istoriji motosporta i dokazala da test izdržljivosti kroz pustinju na motociklima nije samo za muškarce.
Simona De Silvestro
Погледајте ову објаву у апликацији Instagram
Švajcarski vozač Simona De Silvestro vozi Nissan u grubom i veoma muškom svetu V8 Supercars šampionata u Australiji.
2010. godine preselila se u Sjedinjene Države i okrenula se trkama Indy Car, u kojoj je startovala kada se serija pregrupisala i ponovo preuzela svoj prestiž nakon godina političkih previranja. Simona De Silvestro je ostvarila solidne rezultate u cirkusu Indy Car-a i mnogim muškarcima pobrkala konce u trci Indianapolis 500.
Погледајте ову објаву у апликацији Instagram
Njen prelazak na trkačke staze u Australiji stigao je iza učešća sa timom Sauber Formule One i odličnim nastupom 2016. godine u poznatoj Bathurst 1000 trci – kruni australijskog motorsporta – pored dolazeće Antipodanske zvezde Renee Gracie. Sve ženske posade završile su trku na respektivnom 14. mestu.