Dvojica Amerikanaca, Kevin Systrom i Mike Krieger pokrenuli su 6. oktobra 2010. društvenu mrežu Instagram za deljenje fotografija. Koju su novost uveli? Aplikacija nudi filtere za svetlo, kontrast i boju za stvaranje savršene fotografije u trenu.
Instagram je odmah doživeo uspeh. Facebook je kupio aplikaciju 2012. i otad je postao najpopularnija platforma na svetu za objavljivanje fotografija. Na Instagramu se rađaju zvezde. Modna blogerka Chiara Ferragni ima 21 milion pratilaca, a Kylie Jenner iz porodice Kardashian ima 196 miliona pratilaca.
Era „internetske stvarnosti“
Izložbe, večere, ljudi u javnom prevozu ili na odmoru – svaki je kutak postao kulisa za snimanje selfija.
View this post on Instagram
„Ušli smo u eru ‘internetske stvarnosti’ gde pojedinac postoji samo kroz svoje objave na društvenim mrežama. Snimam selfije, dakle postojim„, rekao je psiholog Michael Stora.
Instagram je u deset godina evoluirao u puno više od selfija. Redefinisao je „iskustva“ i zamaglio liniju između stvarnosti i pomno prezentovanog ličnog brenda.
Aplikacija je postala moćan alat luksuznim brendovima, naročito modnim koji na Instagramu privlače milione korisnika.
Na Instagramu se od prošle godine može i kupovati. Društvena mreža je takođe lansirala nebrojene digitalne influencere koji svakodnevno objavljuju sadržaj za svoje odane pratitelje.
„Oni mi pošalju proizvod i ja promoviram uslugu (…) Brendovi se više ne moraju obraćati agenciji za oglašavanje. Mi se pobrinemo za sve„, rekla je 36-godišnja Pauline Privez, modna influenserka od 2009.
Instagram je zaslužan za veću dostupnost luksuznih brendova jer oni mogu svakodnevno komunicirati sa svojim pratiteljima, rekla je istoričarka mode Audrey Milet.
„Slobodnim objavljivanjem sadržaja mogu se otvoriti svima i odbaciti imidž snobizma„, rekla je Millet.
Restorani mogu računati na pomno prezentovane fotografije njihovih jela, udobnih enterijera i time privući nove klijente. U nekim restoranima čak je moguće rezervisati sto preko aplikacije.
Na Instagramu se traži inspiracija za nova jela. Svi mogu pristupiti receptima poznatih šefova poput Jamieja Olivera. Svakodnevno objavljuje nove recepte, a prati ga 8,3 miliona ljudi.
Drugi koriste Instagram kako bi pronašli nove destinacije za odmor, a turističke zajednice snažno se oslanjaju na kreatore sadržaja koji promovišu njihove destinacije.
View this post on Instagram
Digitalni influenceri poput Privez objavljuju svoja „iskustva“ za što su plaćeni, a nude im se i besplatna putovanja.
Privez odradi do sedam „sponzoriranih putovanja“ godišnje u što ne računa dvodnevna putovanja. Prati je 140.000 ljudi.
Muzeji sve više nude interaktivne instalacije za posetitelje koji snimaju selfieje u njihovim prostorima i objavljuju ih na Instagramu i drugim društvenim mrežama.
Nisu sve zvezde na tim platformama zbog novca. Sylvain Hawawini na primer ima 107.000 pratilaca, a na svom profilu objavljuje fotografije životinja iz celog svijeta kako bi drugi mogli „otkriti niz mesta o kojima se malo zna“.
View this post on Instagram
Instagram može uzrokovati zavisnost, naročito među mladima, upozorava psiholog Stora.
Društvena mreža daje tinejdžerima osećaj lažne stvarnosti i stvara im pritisak za savršenstvom „koji oni ne mogu dostići“, rekao je Stora.
Pritisak osećaju i influenseri. „Prisiljena sam držati se za to zbog mog profesionalnog života, ali u privatnom se sve više odvajam“, rekla je Privez.