Šta će se desiti sa vašom kožom ako ne prestanete da pušite

Jasno je da postoje mnogi bitni razlozi zbog kojih je bolje biti nepušač, ali sigurni smo da mnogi razmišljaju upravo o onima koji su vidljivi golim okom.

0
33
Uticaj cigareta na kožu
Foto: Pexels

Koža pušača u većini slučajeva se na oko razlikuje od one koju imaju nepušači – manje je sjajna, nije rumena, već je često sivkasta. Pušači vremenom dobijaju i proširene pore (u sredini lica) koje se po obliku malo razlikuju od onih koje imaju nepušači zato što su izdužene, ne okrugle. Koža im postaje suva i grublja na dodir.

Osim toga, bez izuzetka se pojavljuju i tzv. pušačke bore oko usana od mehaničkog pokreta uvlačenja dima, a volumen usana se smanjuje. Kod mladih pušača ove razlike postaju vidljive nakon desetak godina, a kod onih koji su počeli da pušiti nakon 35, već nakon pet do sedam godina.

Zbog čega se ovo događa? Razlozi se dele na dve velike grupe:

Sistemski uticaj pušenja na kožu

Nikotin ima dokazano jak efekat na krvne sudove – nakon što uvučete dim, oni se skupljaju i ovaj „grč“ ima dugotrajan efekat, u proseku od jednog sata do dva. Dakle, ako pušite više od jedne cigarete u dva sata (a većina pušača to radi) to znači da je vaša koža u stalnom stanju usporene prokrvljenosti.

Najsitniji krvni sudovi nisu u stanju da proizvedu kiseonik i neophodne materije, niti mogu da otklone otpad i obave ono što se danas popularno naziva „detoksikacijom tkiva“. Posledica ovoga je ta da koža izgleda kao da niste videli ni sunca ni meseca (ni svežeg vazduha) danima, čak i onda kada se trudite da kompenzujete pušenje nekim zdravim navikama.

Uticaj cigareta na kožu
Foto: Pexels

Nažalost, usporena cirkulacija ima akumulativan efekat i s vremenom kapilari postaju osetljivi, deformišu se, pucaju i postaju vidljivi i na površini kože, nekad i u formi rozaceje, najčešće upravo na sredini lica, na obrazima i oko nosa.

Lokalni uticaj na kožu

Nikotin i nusproizvodi sagorevanja cigareta, koji se oslobađaju kada one gore, veoma su štetni za kožu. Osim toga, poznato je da pušači češće oboljevaju od bolesti disajnih organa. Ono što ne znaju baš svi je činjenica da duvan nije jedini krivac za ovo, već da i papir i aditivi, koji se dodaju cigaretama, igraju određenu ulogu.

Kada cigareta gori, a vi uvlačite dim, stvaraju se najsitnije čestice pepela koje su veoma otrovne. Ta prašina se zadržava na licu, tačnije na njegovom srednjem/donjem delu na usnama, oko usta i oko nosa. Kada se nađu na koži, ove mikročestice koje su pri tom vrele, rastvaraju zaštitni masni sloj kože i stvaraju otrovne naslage na njenoj površini. Osim što truje kožu, ovaj sloj mikropepela sprečava i njenu normalnu eksfolijaciju (koja se svakako usporava kako starimo). Koža gubi sjaj, a njena prirodna otpornost se drastično smanjuje.

Proizvodi sagorevanja cigareta takođe se mešaju sa sebumom u porama i začepljuju ih (dobrodošli, miteseri). Činjenica je i da toksini i slobodni radikali znatno usporavaju sintezu lipida u koži, ona postaje suva, ali pore se ipak šire zbog količine oksidiranog sebuma pomešanog s pepelom od sagorevanja cigareta.

Kako zaštiti kožu ako ste pušač?

Jasno vam je da bi najbolja stvar bilo da prestanete, ali to je zaista nekad mnogo lakše reći nego učiniti. Dakle, kako umanjiti loše efekte cigareta na lice? Ako želite manje posledica (vidljivih i nevidljivih), prvo smanjite uzrok, odnosno broj cigareta. Bilo bi dobro kada biste između cigareta pravili pauze od minimalno tri sata. To bi trebalo dati koži vremena da se malo oporavi i opskrbi kiseonikom. Zatim, pređite na cigarete s najmanjom koncentracijom nikotina, po mogućnosti i tanje i kraće. Što kraće jedna cigareta gori, to bolje po vas.

Uticaj cigareta na kožu
Foto: Pexels

Preporučljivo je i piti što više vode kako bi se pospešilo izbacivanje štetnih materija iz organizma. Njoj možete dodati određene sastojke za detoksikaciju. Uvrstite i zeleni čaj u svakodnevnu rutinu zbog njegovog antioksidativnog delovanja.

Trudite se da cigaretu držite što dalje od lica. Čak i 10 do 15 centimetara udaljenosti od usta će pomoći koži da manje pati.

Uvrstite u svoju dnevnu rutinu nege proizvode s visokom koncentracijom antioksidanasa i aktivnih sastojaka koji ubrzavaju stanični turnover. Zeleni čaj, resveratrol, vitamin C, retinol, niacinamid i druge forme vitamina B3, salicilna kiselina… Sve su ovo sastojci koje treba da istražite i napraviti plan nege kože.

Ostavite odgovor

Molimo vas unesite vaš komentar!
Molimo Vas da unesete ime ovde