Za roditeljstvo ne postoji škola, ali svi moraju imati na umu da se ono uči. Biti roditelj je oduvek bilo jedno od najsloženijih i najzahtevnijih „zanimanja“ i najtežih poslova sa kojima se srećemo u životu.
Ponekad preklinjemo decu, a nekada im komandujemo. Ponekad popuštamo njihovim prohtevima, a nekad jasno kažemo „ne“. Stalno smo u nedoumici kako da pravilno vaspitamo dete.
Koja su to pravila vaspitanja?
1.Grlite dete više puta dnevno – 4 zagrljaja su neophodna za puko preživljavanje, a za lepo raspoloženje potrebno je najmanje 8 zagrljaja dnevno! I to ne samo detetu nego i odraslima.
2.Ne samo da su deci potrebni red i pravila ponašanja, nego ih ona i žele i očekuju! Tako lakše razumeju život i snalaze se u njemu, to im daje osećaj sigurnosti.
3.Disciplina podrazumeva doslednost. Roditelji koji nisu dosledni i ne pridžavaju se pravila koja su sami postavili, sa velikom verovatnoćom vaspitavaju decu koja se neće pridržavati istih. Ne izgovarajte prazne pretnje. Pripretite onda kada ste sigurni da ćete ispoštovati ono što govorite.
4. Najbolja kazna za dete jeste da ga lišite nečeg lepog, a ne pričinite mu ništa ružno.
5. Prihvatati dete bezuslovno– to ne znači voleti ga zato što je ono lepo, odličan đak, pametno, spretno, pomaže drugima itd. – nego voleti ga samo zato što postoji.
6.Trudite se da ih usrećite uvek i svuda. Zadatak deteta je da nauči kako da usreći samo sebe, a ne da stalno čeka vas koji ćete ih usrećiti. Dete će tako svaki dan biti sve dalje i dalje od razumevanja šta je prava sreća.
7.Ne hvalite decu za svaki korak i svaku radnju koji učine, ako ih previše mazite i povlađujete im vremenom će njihov cilj postati ono što nijedan roditelj ne želi – kada se previše povlađuje detetu, ono vremenom nauči kako da manipuliše i natera vas da mu povlađujete još više. Bukvalno postaju zavisna od pohvala i na nju više ne gledaju kao na podsticaj već obavezu. Dajte im šaku – ma koliko god vas voleli i cenili, uskoro ih ni ruka neće zadovoljiti.
8.Sve je više, nažalost, roditelja koji misleći da iz dobre namere deci žele da priušte baš sve što oni u mladosti nisu mogli – kupuju se sve što dete poželi, preti im se bez stvarne kazne i onda stižu do trenutka čuđenja – „moje dete ne poštuje više ništa i nikoga“. Svako od nas treba da nauči da gubi i ne dobije kako bismo umeli da cenimo ono što imamo i dobijamo.
9.Mnogi roditelji misle da je bogat izbor dobar za dete, ali činjenica je da deci zapravo u velikoj većini slučajeva ne treba izbor – potrebno im je da vi budete njihov vodič, a ne da ih zatrpavate izborom koji ih zbunjuje i daje im prostora da postanu previše izbirljivi.
10.Nezadovoljstvo detetovim postupcima ne bi smelo da bude sistematsko, inače se pretvara u detetovu muku.Možete izražavati nezadovoljstvo zbog nekog detetovog postupka, ali ne zbog samog deteta. Možete osuditi detetove postupke, ali ne i detetova osećanja, koliko god da su nepoželjna ili nedopustiva.
11.Deci je daleko potrebnije da se kreću, istražuju predmete, oprobavaju snagu. Zabraniti im tako nešto isto je kao pregraditi nabujalu reku. Bolje će biti da se pobrinete da tok bude ugodan, a korito bezbedno.
12.Detetu je milo kada razumemo njegove potrebe. Jedna od najvažnijih je da istražuje svet i ređa utiske. Dete istražuje svoje mogućnosti i polako pomera granice, kako dete stari.Veoma mnogo zavisi od toga kako se ponašaju roditelji. Pridike i zabrane su nemoćne.
13.Dajte deci mogućnost da ispolje svoje sposobnosti i svoju kreativnost. Ličnost i sposobnosti deteta se razvijaju samo u onoj oblasti koju je samo odabralo, jer je baš to želelo i jer ga baš to interesuje.
14.Ne mešajte se u ono što dete radi, ako ne traži pomoć. Tada mu poručujete: „S tobom je sve u redu. Naravno da ćeš se snaći!“
15.Ako dete zatraži vašu pomoć, obavezno mu pomozite. Pritom na sebe preuzmite samo ono što dete ne može da obavi samo, a ostatak neka radi sam. Kako osvaja nove radnje, tako mu postepeno prepuštajte sve više toga da obavlja samostalno.
16.Već aktivno dete pokušavajte što više da aktivirate, jer dete koje je teško zadržati „normalnim“ u ovim hladnijim danima roditelji često upišu na nekoliko aktivnosti, misleći da im time daju prostora i vremena da se ispucaju, ali deca tako često počinju da pregorevaju pa je teško razlikovati da li su i dalje toliko aktivna jer su navikli na to, ili su toliko (hiper)aktivna jer već ne znaju šta da rade od toliko aktivnosti. Aktivnoj deci potrebno je ponekad dati prostor za dosadu.
17.Dozvolite deci da se dosađuju.Dečji psiholozi govore koliko je dosada dobra stvar za podsticanje njihove kreativnosti, smišljanje zabave, maštanje.Žao vam je da ih vidite kako se povlače po stanu ne znajući šta bi sa sobom (posebno ako su već postala zavisna od ekrana). Tada najčešće iz silne ljubavi,grešite i pošto poto želite da ih zabavite.
Polako ali sigurno osamostaljujte decu, skidajte sa sebe brigu i obaveze o ličnim stvarima deteta i prepuštajte ih njemu.
18.Roditelji često greše, teraju decu na neprimerene stvari za njihov uzrast. Ovo je posebno vidljivo u porodicama s mnogo dece kada su oni prvi „mačići“ maženi i paženi sve dok im se ne preda palica kojom oni sami, iako premali, moraju preuzeti obaveze spram mlađe braće/sestara iako sami još nisu došli u uzrast da se brinu o sebi, a kamoli o mlađima od sebe.
19.Ne postoji situacija u kojoj se dete udara. Da, tačno je da su Puškinova deca dobijala batine, ali to je bilo drugo vreme.
20.Posramljivanje, ignorisanje, pretnje kao vaspitne metode nisu dobre, jer dete će postati sena svoje sene – dete u strahu od neuspeha s uništenim samopouzdanjem koje je posledica pretnji i vaspitanja kojima su narušeni njihova sigurnost i poverenje u roditelja.
21.Čitanje priča maloj deci izuzetno dobro za njihov razvoj i za sticanje navika čitanja što će im kasnije biti od ogromne koristi, ali nažalost još uvek mali broj dece ima privilegiju da uživa u takvim porodičnim trenucima.
22.Roditelji su dužni da razgovaraju o tabu temama sa svojom decom.Ako ćete pred decom ćutati o tabu temama kao što je seks i novac – to ne znači da će dete te teme zaobići u životu. Zato umesto da upravo roditelj bude taj koji će svom detetu u poverenju reći štošta o važnim životnim temama, ćutanje o njima vodi tome da će dete takve odgovore početi da traži u drugim ljudima. Mimo vas, odnosno, vama iza leđa.
23.Posvećujte više vremena svojoj deci.Pre spavanja, tokom obroka, u vreme večernjeg druženja – steknite naviku da razgovorate sa vašim detetom. Pokažite interes za sve što mu se mota po glavi jer će dete tako steći naviku da vam se obraća svaki put kada mu se dogodi nešto – malo ili veliko.
24. U vaspitanju je bitno znati i umeti. Jedno bez drugog ne donosi rezultate. Vaše dete se formira dugi niz godina i svake godine sa sobom nose nove izazove….
25. Sve što bismo kod deteta želeli da promenimo najpre bi trebalo pažljivo proveriti da nije to upravo ono što bi bilo dobro promeniti kod nas samih. Na primer naš pedagoški entuzijazam. Verovatno ga je bolje usmeriti na samog sebe.
Promenite potrebu da kontrolišete svoje dete u potrebu da se povežete sa svojim detetom. Potpuno povezivanje sa detetom možete postići jedino ako odstranite bilo kakav osećaj superiornosti.
Tim psihijatrijske ordinacije PSIHO CENTAR MM Niš, koga čine eminentni stručnjaci: psihijatri, psihot
Ukoliko imate problem javite se na vreme Psiho centaru MM u Nišu!
Mi radimo i online preglede. Zakažite svoj termin iz topline svog doma putem viber poziva, a mi ćemo organizovati razgovor sa izabranim terapeutom. Pozovite nas na naš broj 069 1298 136 ili posetite sajt: www.psihocentarmm.com