Svi već dobro znaju da optimizacija za pretraživače (SEO) predstavlja ključ za bolje rangiranje web sajta na SERP-u. Međutim, ona može i negativno da utiče na rang.
Nemojte da zaboravite da je SEO ogromno polje koje se stalno menja. To znači da SEO taktika koja se pokazala odličnom pre godinu dana ne mora i sada da bude delotvorna. Čak, može da sabotira web stranicu. Te je izuzetno važno da idete u korak sa promenama ako želite da vaš web sajt bude visoko rangiran na pretraživaču.
Otkrivamo vam najčešće SEO greške koje štete dobrom rangu.
1. Loše strukturirane i dizajnirane odredišne stranice
SEO stručnjaci široko koriste odredišne stranice za privlačenje potencijalnih klijenata. U pitanju su stranice na kojima se korisnik nađe, pre nego, odluči da poseti vaš web sajt. Dakle, one mu daju osnovne informacije o ponudi usluga na vašem sajtu.
Dobro optimizovana odredišna stranica sastoji se od sadržaja, slika, infografika (u nekim slučajevima) i poslednjeg, ali ne najmanje važnog, dugmeta koji poziva na akciju (CTA). Upravo je neobraćanje pažnje na njihov dizajn jedna od čestih SEO grešaka.
Naime, odredišna stranica je prvi utisak vašeg celokupnog poslovanja. Klijent koji ne poznaje vaše poslovanje verovatno će naleteti na odredišne stranice putem različitih platformi na Internetu. U slučaju da su one loše koncipirane, haotične neće ga podstaći da otvori web sajt.
Da biste izbegli ovu grešku, sledite savete za optimizaciju odredišne stranice:
- Pobrinite se da vaše odredišne stranice imaju relevantan i vrlo specifičan sadržaj o uslugama koje nudite
- Nemojte da dodajete više poziva na akciju (CTA) na jednu odredišnu stranicu
- Uverite se da nijedna odredišna stranica nema dugačke obrasce koji traže puno ličnih podataka o korisniku. Korisnik nikada neće popuniti dugački obrazac, jer taj zadatak zahteva da izdvoji puno svog vremena.
2. Previše nereda iznad preloma
Budimo iskreni, niko ne želi da slučajno naleti na web sajt koja ima mnogo stvari (iskačuće oglase, previše informacija na bočnim trakama, nepotrebno izduženi naslovi itd.). To je još jedna SEO greška koju mnogi prave misleći da će njome privući više klijenata. Što, zapravo, ima suprotni efekat.
Imajte u vidu da se pojam “iznad preloma” koristi za sve što korisnik vidi na web sajtu odmah po otvaranju. Odnosno, naslov, prvi pasus, slike (ako ih ima), bočne trake, oglase (ako postoje). Prenatrpanost već pri otvaranju može da iznervira korisnika i da automatski zatvori sajt, snižavajući time njegovo rangiranje.
Da biste izbegli ovu grešku evo nekoliko predloga:
- Dodajte atraktivni naslov: Naslov je, verovatno, prva stvar koju korisnik vidi na vašem web sajtu. Kroz njega on stiče utisak o celom tekstu. Zato je važno da naslov privlači pažnju, ali ne da bude i komplikovan sa kompleksnim rečnikom.
- Prvi pasus: Ako naslov uspe da privuče korisnika, pogled će usmeriti na početak teksta, tj. prvi pasus. Kako od njega zavisi dalje čitanje budite u pisanju kreativni, pružajući korisne informacije.
- Side Bars: Tzv. bočne trake možda nisu vidljive na prvi pogled, ali su važan deo. Iskoristite ih za okidače ka društvenim mrežama ili dugmad za pretplatu na biltene.
3. Nije optimizovan za mobilne uređaje
Budući da su pretrage na mobilnim telefonima uveliko premašile broj pretraga na kompjuterima, pravo je vreme da svoj web sajt prilagodite i ovim uređajima. Google je uveo Mobile First Indexing prema kojem će popisivač indeksirati vaš web sajt na osnovu mobilne verzije, a ne prema verziji za računare. Pa ako sajt nije optimizovan za mobilne uređaje neće biti ni rangirati na pretraživaču.
Da biste proverili da li je vaš sajt prilagođen mobilnim uređajima možete koristiti Google-ov mobile-friendly test. Sve što je potrebno jeste da unesete URL svog sajtu u predviđeno polje i pritisnite Enter. Nakon testiranja Google će vam odgovoriti sa da ili ne.
U slučaju da sajt nije dobro prilagođen mobilnim uređajima preduzmite sledeće korake:
- Izaberite odgovarajući, prilagodljiv dizajn, koji obezbeđuje da sajt ima isti sadržaj za svaku platformu, bilo da je to mobilni uređaj, tablet, laptop ili desktop. Štaviše, web sajt sa responzivnim dizajnom automatski menja izgled prema veličini ekrana.
- Kao i kod verzija za računare, presudno je kompresovati veličinu slike kako biste povećali brzinu učitavanja. Dobro je poznata činjenica da ako se sajt ne otvori u roku od 3 sekunde, korisnik će odustati od daljeg čekanja da se učita.
- Svaki put kada izvršite neku promenu prilagodljivost proverite Google-ovim testom kako biste bili sigurni da promene nisu uticale na izgled web sajta.
4. Nemate Sitemap
Mapa sajta je direktorijum koji sadrži informacije o svakoj web stranici na sajtu. Zašto je važno generisati mapu sajta? Razlog je prilično jednostavan. Sitemap pomaže popisivaču da se kreće kroz vaš sajt kako bi pronašao najrelevantnije informacije prema određenom korisničkom upitu. Ako niste generisali i poslali mapu Google webmasterima, šanse za rangiranje vašeg sajta su relativno male.
Postoje dve različite vrste Sitemap-a – XML i HTML. XML mape su potpuno skrivene od korisnika i pretraživač ih koristi samo za pronalaženje relevantnih informacija na vašem sajtu. Za razliku od njih, HTML mape se postavljaju na homepage kako bi bile jednostavnije za upotrebu.
Značaj XML je veliki. Ona ne samo da pomaže popisivaču da pronađe potrebne informacije, već omogućava postavljanje prioriteta. To znači da možete da prilagodite mapu sajta na takav način da web stranice i sadržaji koje želite visoko da rangirate budu postavljeni sa većim prioritetom.
Iako posedovanje Sitemap-e nije jedna od ključnih SEO tehnika, njena upotreba se uvek preporučuje.
5. Nejasan poziv na akciju (CTA)
CTA imaju ogroman značaj u postavljanju vaših proizvoda/usluga pred publiku i ubeđivanje na kupovinu. Međutim, ako je poziv na akciju previše generički ili ne prenosi određenu poruku, korisnik se u poslednjem trenutku može predomisliti. Zato, neka vaš CTA bude tako dizajniran da klijentu ne preostaje ništa drugo do da klikne na njega.
Pomoću sledećih taktika izbeći ćete ovu grešku:
- Proverite pozive na akciju konkurenata pre nego osmislite svoj. Najčešće se koriste “Pošalji”, “Kliknite ovde” isl. Ako ih i vi izaberete postoji opasnost da vaš poziv na akciju postane deo mase. Zato stručnjaci savetuju da pokažete kreativnost. Tako, na primer, “Pridružite se sada” zamenite sa “Želim da postanem član”.
- Izbegavajte da CTA zvuči previše prodajno. Pa nemojte da koristite fraze poput “Kupi odmah”. Umesto nje bolje je da dajete smernice kupcu na kom se koraku nalazi.
6. Slike bez Alt tagova
Vizuelni sadržaji privlačniji od tekstualnih. Te je upotreba slika u blogu preporučljiva kako biste ih učinili privlačnijim. Međutim, bez dodavanja Alt-teksta na svaku sliku, pretvarate ih SEO grešku koja utiče na rangiranje.
Za razliku od ljudi, web-popisivač ne prepoznaje sliku gledajući je. Već je potreban tekst kako bi razumeo o čemu se radi na određenoj slici. Naslov slike i alternativni tekst popisivaču govore o funkciji slike i njenoj važnosti za sam blog.
7. Dodavanje ključnih reči
U početku, dodavanje ključnih reči bilo je najveća prednost SEO-a. Pa ako ste želeli da se vaš web sajt rangira više, sve što ste morali da uradite jeste da napunite sadržaj određenim ključnim rečima. Više ključnih reči je vodilo ka višem rangu.
Ova praksa je ubrzo postala nepoželjna čitaocima, jer su vlasnici sajtova počeli toliko često da dodaju ključne reči da su njihovi blogovi postali potpuno irelevantni. Zbog toga je Google odlučio da se odrekne gustine ključnih reči dok indeksira i rangira web sajt. To znači da preterano punjenje ključnim rečima može negativno da se odrazi I da dovede do Google-ove kazne. Umesto da ubacujete ključne reči, fokusirajte se na kvalitet sadržaja. Kvalitetni sadržaj može, čak, da se rangira bez pomoći ključnih reči.
8. Prekinuti linkovi
Prekinuti linkovi su linkovi koji vode na nepostojeće stranice. Povezivanje web stranica može biti interno (linkovi sa istog sajta) ili eksterno (linkovi ka drugim web sajtovima). U slučaju postojanja prekinutih linkova prekida se pravilan protok. Što šteti rangiranju vašeg sajta.
Da biste izbegli ovu SEO grešku koristite Ahrefs, SEMRush i druge SEO alate koji pronalaze sve neispravne linkove na vašem sajtu. Nakon otkrivanja obavezno ih zamenite aktivnim. U slučaju da ne možete da pronađete bilo koju relevantnu web stranicu za zamenu, loše linkove izbrišite, jer je bolje da nemate nikakve nego one koji ne rade.
9. Nepovezivanje sa kvalitetnim web sajtovima
Sasvim je uobičajena praksa među mnogim SEO profesionalcima da se fokusiraju na povećanje broja povratnih veza. Iako je dobro imati veliki broj povratnih veza, nekvalitetni sajtovi predstavljaju veliku pretnju.
Verovali ili ne, sajtovi sa brojnim povratnim vezama se bore za dobro rangiranje. Dok oni sa manjim se visoko rangiraju na pretraživaču. Razlog za to leži u činjenici da su se oni orijentisali na povezivanje sa kvalitetnim web sajtovima, a ne na jednostavnom građenju veza.
Ostvarivanje veze sa kvalitetnim sajtom kreira dobro ime kod kupca. Ujedno, pretraživač smatra da je vaš web sajt domen visokog autoriteta i svrstava ga na višem nivou na SERP-u. Sa druge strane, kvalitetne povratne veze poboljšavaju autoritet domene vašeg sajta, što je opet jedan od presudnih faktora rangiranja.
10. Nedostatak međusobnog povezivanja
Iako interne veze ne poboljšavaju rangiranje kao spoljne, one su i dalje sastavni deo SEO-a. Interno povezivanje gradi hijerarhiju unutar vašeg web sajta, pomažući popisivaču da uspostavi vezu između različitih stranica.
Kao rezultat toga, prilikom pretrage na Google, pretraživač se kreće kroz ove web stranice kako bi korisniku pružio najrelevantnije rezultate.
Ako ste na svom sajtu objavili visokokvalitetni sadržaj, interno povezivanje obezbediće da klijent provodi više vremena na njemu. Pa se bounce rate, tj. kratka posećenost postepeno smanjuje, a rangiranje se povećava.
Dakle, dok pišete nove blogove za sajt, obavezno ih povežite sa prethodnim kako biste uspostavili jaku mrežu unutar web stranica svog sajta.