Serija „Prijatelji“ je 4. maja 2004. godine učinila nešto skoro nepoznato u istoriji televizije: dobro se završila. U najboljem slučaju, završne serije su polarizovane (pogledajte: Sopranosa), a najčešće razočaraju sve (pogledajte: Seinfeld). Ali nakon 10 godina i više od 200 epizoda, „Prijatelji“ su uspeli da se prizeme bez posledica: Prijatelji su se oprostili, Rejčel je sišla sa aviona, i konačno su bili zajedno. Svi su imali srećan kraj: Monika i Čendler su dobili bebe i otišli su da žive u predgrađe. Fibi je našla svog muža, Majka, sa kojom je pronašla ljubav i stabilnost koju nikada nije imala. Džoi je našao nove audicije kojima se raduje. Ros je imao izvrsnu akademsku karijeru i ženu koju je voleo celog života. A Rejčel je imala…Rossa.
Погледајте ову објаву у апликацији Instagram
Međutim na kraju svega ovog lepog ostaje jedno pitanje, i to neobično: zašto je Rejčel sišla sa aviona?
Danas, analiziranje „Prijatelja“ na mreži gotovo je toliko popularno kao i sama serija što je bila. Kritičari i fanovi podjednako naglašavaju njenu lepotu, jeftine gej šale i mnoga dešavanja u svetu koja u seriji nisu smela da se prikažu a u najmanju ruku su kroz nju – podržana.
Ipak, činjenica da je Rejčel žrtvovala svoj posao iz snova (da radi za njenog bivšeg šefa Bloomingdalea u kompaniji Louis Vuitton u Parizu) za Rosa je sjajan kraj. U divnoj romansi i drami ovog inače savršenog finala imali su svi elementi savršene ljubavi: odlazak na aerodrom, jurnjava do njega; oproštajne reči; srceparajuća tišinu kada se Ros zagleda u njegovu telefonsku sekretaricu, slušajući priznanje Rejčel da i ona njega voli. A onda se pojavljuje na vratima i izgovara rečenicu koju su gledaoci čekali celu deceniju: „Sišla sam sa aviona“. Međutim uzmite u obzir koliko bi bilo bolje da je Ross otišao sa njom. Ili barem da je na odlasku plakao glasno.
Погледајте ову објаву у апликацији Instagram
Ovo imamo dvostruki bedak. Prvo: Rejčel se odrekne svega za šta se borila i radila i moguće odlične karijere koju ona očajnički želi, zbog jednog čoveka. Drugo, on nije samo muškarac, već čovek koji je 20 godina zaljubljen u nju, koji će učiniti sve da je zadrži, osim kako se ispostavilo, da se preseli. On je otac njenog deteta – koje se takođe seli u Pariz – a ipak nije spreman da promeni svoj život kako bi bio u njihovoj blizini. Ako tako posmatramo, Ros je gledao kako Rejčel napušta sve (dupetom zatvara vrata), jureći za karijerom koju ganja deceniju čitavu, a on je poznaje bolje od bilo koga i zna šta ovo znači zanju, i moli je da sve odbaci. A onda, ona to i učini.
To je sada skoro neverovatno, ali ovakva TV bajka iz 90-tih je imala takav kraj na koji bi sada mnogi skoro pa „povratili“. Čak i bolje dramaturški propraćene serije, poput „Mog takozvanog života“, patile su od toga (Angela ima svoj sopstveni momenat silaska iz aviona i ulaska u automobil sa Jordanom Catalanom – ta srceparajuća bajkovita svena). U stvari, „Prijatelji“ su bili napredniji od većine svojih „suparnika“ na ovom polju. Kreatori Marta Kauffman i David Crane često su morali da se bore protiv matične TV kuće kako bi uključili scene poput one u kojoj Monika i Rejčel raspravljaju o poslednjem kondomu, ili priči u kojoj Monika spava sa momkom na prvom sastanaku. Čudno kako to danas izgleda normalno, nekada se smatralo da je rizično da se u seriji pojavljuju žene koje slobodno pričaju o svojoj seksualnoj aktivnosti.
Погледајте ову објаву у апликацији Instagram
Ipak, „Prijatelji“ su se pokazali kao udarna serija za tv mrežu koja je privukla veliku publiku, a kada je reč o romansu, prilično su se zaglavila za formuli: Konvencionalno privlačni ljudi koji se opiru konvencionalnoj ljubav jedni s drugima, venčavaju se i imaju bebe. Čak i Fibi, najčudnija od svih, uspeva da se uda za lepog i običnog čoveka iz bogate porodice. U svetu „Prijatelja“, žene žele seks, karijeru i sve ostalo što žele mladi tog doba – ali kako je na kraju ispalo ono što zaista žele je veliko venčanje i kuća u predgrađu.
Svaka žena osim Rajčel. Rejčel je započela seriju tako što je uletela u Central Perk u mokroj venčanici sa Monikom, i odatle sve započinje. Karakteristika Rejčel je njena želja da se izdvoji iz patrijarhalnog vaspitanja. Na mnogo načina, serija je podstaknuta njenom desetogodišnjom evolucijom od razmažene devojke koja se oslanja na tatu, do uspešne žene koja želi da ispuni svoje snove o karijeri do kraja. (Možda se sećate, to je bio početni „problem“ koji je doveo do razdora Rosa i Rejčel. On je bio ljubomoran kada je dobila posao u Bloomingdale-u i odjednom je imala manje vremena za njega. Počeo je da se pojavljuje u njenoj kancelariji nenajavljen i optužujući njenog saradnika da joj se nabacuje!)
Погледајте ову објаву у апликацији Instagram
Do desete sezone, Rejčel je zaista napredovala. Došla je do onoga zbog čega se i preselila u grad, i spremna je za sledeći korak. Kako je rekla, postigla je maksimum na svom trenutnom poslu, i ona spremna je da nastavi dalje. Naravno, ona se plaši ideje da zameni Njujork za Pariz. Ali, kako je ona rekla Rosu „malo sam uplašena, ali to je dobro, znaš? Kao kad sam se preselila u Njujork, isto sam se plašila. Ili kada sam saznala da ću roditi Emu, isti osećaj sam imala. “
Ros joj je rekao da treba da ode i bio je u pravu. Serija „Prijatelji“ je započeta njenim dolaskom. Zar nije bilo boljeg način da se završi nego da je gledamo kako odletće u sledeću avanturu? Ovo nije samo kraj koji Rejčel zaslužuje – to bi bio savršen kraj za ovu seriju. Ali onda se Ros promenio i odlučio da ona mora ostati u Njujorku.
Погледајте ову објаву у апликацији Instagram
Danas svi govore da bi „Prijatelji“ izgledali totalno drugačije kada bi se sada snimali. Možda bi bilo više ljudi u seriji i manje gej šala (možda čak i bez gej šala! Zamislite!). Svakako, kondomi ne bi bili takav skandal, niti žene koje ih koriste. Voleli bi da mislimo da bi završnica bajke mogla izgledati i malo drugačije. Međutim kraj je mogao da bude sličan ali malo izmenjen. Da da pravu sliku o našim junacima. Potera prema aerodromu i oproštaj uz suze. Neka je pusti da uđe u avion i iznenada shvati da se zaljubio u nju. Zatim, se vraća kući i na svojoj telefonskoj sekretarici sluša njenu poruku: „I ja tebe volim. Ajde, uzmi sledeći let i dođi za nama u Pariz. Čekamo te.“